Dutch Affairs / English

Prinsjesdag

Every year at the third Tuesday of September in the afternoon Dutch reigning monarch addresses the senate and house of Representatives in the hall of the Knights (Ridderzaal) in The Hague. Dutch king Willem Alexander reads the speech of Throne which consists of the country’s policy and proposal of the next year’s budget. When the speech is finished the speaker shouts “Lang leve de Koning” “Long live the King”. Everyone present in the hall answers with “Hoera hoera hoera” it’s hooray in English.IMG_3327.JPG

IMG_3328.JPG

It sounds simple but Prinsjesdag is a day of tradition. The king and queen arrive at the Ridderzaal with the golden chariot. The guests are dressed sharply. The men’s dresscode is Jacquet (English Morning dress) 3 pieces dark suit with a morning long coat in black, waistcoat and striped trousers with a grey mostly boldly striped tie and a hat. Ladies wear appropriate dress with a hat. Fashion wise see Dutch Prinsjesdag as the Ascott in the UK.

The king, queen and other royal family members ride the golden chariot to the Ridderzaal from the palace Noordeinde escorted by military escort of honour. Afterwards they go back to the palace with the chariot. Royal minded people stand along the route to take the glimpse of the royals. When they atrive, there is a balcony scene where royal family members wave to public.

IMG_3326.JPG

IMG_3334.JPG

IMG_3333.JPG

IMG_3329.JPG

Everytime I see this it reminds me of how it would have been like two centuries ago. It was the first time Prinsjesdag was held. It still feels old fashioned now. Every year Prinsjesdag reminds me that I live in a Monarchy country.

IMG_3335.JPG
Dutch king Willem Alexander, queen Máxima, king’s brother prince Constantijn and his wife princess Laurentien wave to the public from the balcony at palace Nooreinde.

Why it is important
To a commoners like me Prinsjesdag is very important because the taken policy based on the budget’s proposal affects my financial situation.

After the King left the Ridderzaal, the minister of Treasury officially presents the parliament and cabinet the next year’s budget proposal in a case. On the case it is printed “The third Tuesday of September”. Jeroen Dijsselbloem, Dutch minister of Treasury on the way with the case to the parliament and cabinet.

IMG_3330.JPG

Afterwards the parliament debates about the budget. This is important as PM can reserve and gain budget to finance various plans.

The PM writes the Speech of Thrones. Today the king started his speech commemorating the MH17 tragedy. Every year the budget plan leaked to the press days before. In snippets I have heard that health insurance will rise with € 1000 a year in 2015. Some taxes are cut. Certain tax incomebox disappears etc.

Some of these questions will be answered tomorrow; Does the income tax increase or decrease? Do I still receive state support on certain things etc. Most of all would I be able to spend more to keep the economy going. Because that is what the country strives for; to stimulate the economy after the crisis.

All pictures are courtesy of ANP

23 thoughts on “Prinsjesdag

    • Ngga sih Ji🙂 Aku hanya rasa lucu untuk rakyat yang cinta keluarga kerajaan. Yang ngebelain berdiri lama dijalan tiap tahun hanya untuk lihat raja & ratu lewat naik kereta kencana.

        • Ngga. Kan mereka tinggalnya didaerah villa. Ini kan banyak orang lihat karena tradisi, megah, banyak pengawal pake baju tradisional dsb…dsb…

        • oooo yayaya gitu toh, noted. Btw mba, kalo di Yogya pas Sultan IX meninggal, pas jenazah Sultan dibawa ke jalan pake kereta kuda. Semua rakyat Jogja yang liat langsung menghentikan kerjaannya dan langsung berlutut loh.😀

        • Oh iya. Itu karena fungsi Sultan di Yogya yang pengayom dan pelindung rakyatnya. Rakyat Yogya sangat setia dan sayang sama Sultan dan keluarga. Belum lagi fungsi keraton yang mistis dan ada hubungannya dengan alam sekitar. Ah, jadi ngelantur deh. Balik ke Belanda, keluarga kerajaan sini disayang rakyatnya sih. Cuma fungsi mereka simbolis, yang pro republik argumennya keluarga kerajaan terlalu banyak memakan dana dari kas negara.

        • hehe, selalu ada pro dan kontra ya😀 oke mba, sering – sering cerita hal – hal yang kaya gini ya. Aku suka hehe. Makasih ^.^

  1. Keren ya alokasi budget di siarkan ke rakyatnya, dan yang selalu aku penasaran adalah tradisi bertopi untuk perempuan Eropa. Tapi kalo liat telenovela di TVRI yg settingnya jaman lampau perempuan bertopi. Tp kl topi2 kecil byg cantik2 itu apa sekedar fashion atau Apa ada filosofi atau sejarahnya ya mbak? Trimakasih

    • Transparan politik sini Ru dan civilised. Ngga debat kusir seperti di Indonesia🙂

      Tradisi bertopi; jaman dulu sampe abad pertengahan semua orang (lelaki & perempuan) wajib menutupi kepala mereka. Menutupi kepala dan rambut ini menurut Alkitab. Makanya para biarawati kan tutup kepala seperti pake jilbab. Ini jaman wanita bangsawan topinya tinggi plus kerudung sementara wanita kalangan biasa pake topi dari kain. Semakin kesini topi jadi fashion statement (high hat, bowling hat, pillbox hat) Sekarang yang pake topi disini ya acara resmi seperti ini. Di Belanda sendiri didaerah orang yang fanatik beragama Kristen (seperti the Amish di USA) perempuan wajib pake topi & kaos kaki kalo kegereja tiap hari Minggu.

      • Oh wow menarik, karena saya sempat googling dg kata kunci small hat tapi beberapa yg saya dapat penjelasaannya tdk detail hanya disebut kebiasaan Marie Antoinnet. Terimakasih mbak lorraine

        • O ya, selain faktor udara tentunya ya. Aku sejak disini jadi suka pake topi/baret. Apalagi kalo musim gugur & musim dingin enak pake topi, anget. FYI, orang Yahudi para prianya wajib pake topi kecil dan para wanita pake wig untuk menutupi rambut palsu mereka. Ini ada hukumnya di Kitab Taurat yang nota bene asalnya dari Perjanjian Lama di Alkitab.

  2. Iya aku juga suka pake topi hangat pas kesana maret th lalu abis dingin banget. Iya laki-laki yahudi pake kippah, teman dr Denmark suka pake kippah ini pas kliling jalan2 di jakarta. Tapi aku baru tahu ttg perempuannya.🙂

Tell me what you think

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s